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미국과 러시아의 핵무기 감축 조약 가시화 Foreign News


미국과 러시아의 핵무기 감축 조약 가시화


 

미국 당국자들은 다음 달 만료되는 1991년 체결된 전략무기감축조약(START)을 대체할 조약에 대한 양국의 합의를 낙관적으로 전망하고 있다고 워싱턴 포스트가 11월 8일 보도했다.


지난 7월, 미국 대통령 버락 오바마와 러시아 대통령 드미트리 메드베데프는 새로운 조약 하에서 배치된 전략무기 비축분을 1,500~1,675기 사이로 한정시키는데 합의한 바 있다. 이것은 2012년까지 이행되는 2020년 모스크바 조약에서의 2,200기보다 더 줄어든 것이다. 또한 양국 정상은 전략무기 운송수단도 500~1,100기 사이로 한정하기로 동의했다.


지난 달 미국 국가안보 보좌관 제임스 존스 장군은 미국 당국자들에게 외부 분석가들이 700기까지 감축하자는 제안에 따른 논쟁을 현명하게 타협할 것을 요구했다. 러시아에 대한 호의를 보이는 차원에서 오바마 행정부는 비핵탄두를 장착한 전략 무기의 숫자도 700기 선으로 감축할 수도 있다는 입장이다. 11월 9일 스위스 제네바에서 재개되는 협상에서 러시아는 그 제안에 대한 대답을 할 것으로 보인다. 한편, 러시아는 미국이 더 이상 동등한 시설을 운영하지 않고 있다고 주장하면서, 자국의 대륙간 탄도 미사일(ICBM) 제조 시설에 대한 미국의 감시 중단을 요청했다.


하지만 양국이 몇 주 내에 조약 체결에 대한 합의를 이룬다고 해도 미국 상원의 비준을 받기 위해서는 몇 개월이 소유될 것으로 보인다. 리처드 루거(Richard Lugar, R-Ind.) 상원의원은 기존 START 검증 체계를 6개월 간 유지하도록 하는 법안을 제안한 바 있다. 미국 정부도 "연결 체계(bridge mechanism)"를 통해 사찰과 자료 공유를 확대하고 조약에 따른 기타 검증 수단을 확보하는 방안을 모색하고 있다. 국무부 엘렌 타우셔(Ellen Tauscher) 차관보는 "해결해야 할 문제점이 있지만, 앞으로 나아갈 길이 공존하고 있다"고 말했다.


"러시아는 새로운 조약의 체결을 통해, 무기 통제의 새로운 수준과 조치를 결정하고 법적 구속력이 있는 문서에 연내에 서명할 수 있을 것"이라고 슈피겔지와 인터뷰에서 메드베데프 대통령이 말했다. 하지만, 전 세계적인 핵군축은 가까운 장래에 성취될 것 같지는 않다고 메드베데프는 말했으며, "핵무기 없는 세상은 우리가 추구해야 하는 공동의 이상이지만, 그 길은 험난하다. 미국과 러시아가 핵무기를 포기하는 것만으로 이루어지는 것이 아니라 다른 국가들도 동참해야 한다"고 덧붙였다.


하지만 인테르팍스 통신에 따르면, 메드베데프는 여전히 군축이 중요한 목표라고 말하고 있다. "우리가 하지 않는다면, 누가 할 것인가? 우리가 관심을 기울이지 않는다면, 군축은 없을 것이다. 늦은 감이 있지만 목표 추진을 위한 모멘텀이 증가하고 있다. 이전 정권에서 이루지 못했던 이 문제를 새로운 정부가 최우선 과제로 삼아야 할 것"이라고 메드베데프는 말했다. "이 목표에 대한 이해는 불법적으로 핵무기를 획득하려고 노력하는 국가는 말할 것도 없고 임계수준의 핵을 보유한 국가도 그 정도가 다소 낮은 편이다. 게다가 핵무기 보유를 시인하지도 부인하지도 않는 국가도 있다. 핵무기를 포기할 수 있도록 모든 사람을 어떻게 확신시킬 수 있는가를 생각해야 한다"고 메드베데프는 덧붙였다.


새로운 조약의 검증 체계는 냉전 시기의 긴장 속에서 체결된 1991년 조약만큼 엄격할 필요는 없다고 전 러시아 전략 미사일군 사령관 빅토르 예신(Viktor Yesin)이 말했다. "START 1차 조약은 소련과 미국이 팽팽하게 대적하는 시대에 만들어졌다. 양국 간의 신뢰도는 매우 낮았다. 따라서 상호불신 속에서 과도한 통제가 부과되었다. 현재 양국 관계는 급속도로 변화했다. 적어도 기습 핵공격이 발생하지는 않을 것이다. 이러한 상황이 새로운 조약에 반영될 것"이라고 예신은 말했다. "새로운 러시아-미국의 전략무기감축조약은 투명한 검증 시스템을 확보해야 한다. 하지만, 그 시스템이 간단해야 하는 것도 분명하다. 이전 조약보다 비용이 덜 들도록 해야 한다"고 예신은 말했다.


1991년 조약에서 명기된 것과 같은 감사 회수는 더 이상 필요하지 않다고 예신은 주장했다. "이러한 측면에 따라 새로운 조약은 전략미사일, 폭격기의 정확한 수와 위치를 포함한 포괄적인 정보를 교환하고 사전 통지하며, 13개 유형의 검사도 수행해야 한다"고 말했다. "또한 미국은 탄도 미사일을 제조하는 봇킨스크(Votkinsk) 공장에 대한 정기적인 통제를 실시하고 있는데 반해, 러시아는 유타주 마그나(Magna)의 동일 유형 공장에 대한 사찰을 2001년에 중단했다고 예신은 강조했다.






Hopes Rise for New U.S.-Russian Nuclear Arms Control Deal



Officials in Washington have grown increasingly optimistic that Russia and the United States will agree on a deal to replace the Strategic Arms Reduction Treaty before the 1991 pact expires next month, the Washington Post reported yesterday (see GSN, Nov. 6).

 (Nov. 9) - Russian nuclear negotiator Anatoly Antonov, shown in 2007. Russian and U.S. officials have said their governments should be able to agree on a successor to a key nuclear arms control treaty set to expire next month (Dieter Nagl/Getty Images).

Russian President Dmitry Medvedev and U.S. President Barack Obama agreed in July to cut their nations' respective deployed strategic nuclear arsenals to between 1,500 and 1,675 warheads under a START successor, down from the 2,200-warhead limit the states are required to meet by 2012 under another treaty.

The sides could be close to overcoming a division over how many strategic delivery vehicles each nation should be allowed to maintain under the new agreement, the Post reported. Moscow wanted a limit of around 500 delivery systems for each country while Washington pushed for a number closer to 1,100.

Late last month, U.S. national security adviser Gen. James Jones put forward what one U.S. official called a "judicious compromise" to the dispute, proposing a limit that outside analysts placed around 700 (see GSN, Nov. 5).

In a possible concession to Russia, the Obama administration might also allow strategic delivery systems armed with non-nuclear warheads to count toward that limit.

Moscow could give its formal response to the proposals at negotiations expected to resume today in Geneva, Switzerland.

Russia has called for an end to U.S. scrutiny of its ICBM manufacturing sites, arguing that the United States no longer operates equivalent facilities.

Even if the two states reach an agreement in coming weeks, it would take months for the U.S. Senate to ratify the deal. U.S. Senator Richard Lugar (R-Ind.) has offered legislation that would maintain the START verification regime for six months. The United States is also seeking a "bridge mechanism" to temporarily extend inspections, data sharing and other verification measures established under the treaty, according to high-level U.S. officials (see GSN, Oct. 20).

"There are issues that we have to work through, but there is also a path forward," said Undersecretary of State Ellen Tauscher (Sheridan/Pincus, Washington Post, Nov. 8).

"We have every chance to agree on a new treaty, determine new (weapons) levels and control measures and sign a legally binding document in the end of the year," Medvedev told Der Spiegel in comments published Saturday.

Worldwide nuclear disarmament, though, is unlikely to be achieved in the near future, he said.

"A nuclear-free world is our shared ideal for which we must aspire, but a road to that is difficult. It takes not just the United States and Russia renouncing nuclear weapons, but other countries as well," the Associated Press quoted him as saying (Vladimir Isachenkov, Associated Press/Google News, Nov. 7).

Still, Medvedev argued that disarmament is an important goal to pursue, according to Interfax.

"Who will do this if we don't? If we do not care about this, there will be no disarmament. We have gained some momentum of late indeed. I must admit that the new (U.S.) administration treats this issue as its priority. The previous one did not," he said.

"The nuclear threshold countries display even less understanding, not to mention those who are trying to acquire nuclear technology illegally. And besides that, while there are countries that do not admit possession of nuclear weapons, they do not deny this, either. We need to think how we can convince everybody to abandon nuclear weapons," he added (Interfax I, Nov. 7).

Verification mechanisms in the new treaty do not need to be as stringent as those in the 1991 pact, which was negotiated amid Cold War-era tensions, said former Russian nuclear missile chief Viktor Yesin.

"The START I treaty was being forged in an era of tight confrontation between the Soviet Union and the United States. The level of trust was low between the two countries. Hence excessive control rooted in mutual suspicion. The current relationship between Russia and the United States is radically different. At least, Moscow and Washington no longer see each other as adversaries prepared for a surprise nuclear attack. Given this, the system of control over strategic arms should be adapted to the new environment," Yesin told Interfax.

"A new Russian-American strategic arms reduction treaty must spell out a transparent verification system. But it is also clear, that this system must be simpler and, for that matter, less costly than that envisioned in the START I treaty," he said.

The number of verification audits allowed under the 1991 agreement might no longer be necessary, Yesin contended.

"The treaty says that the sides, alongside conducting comprehensive information and notification exchanges, which state exactly how many strategic missiles or heavy bombers of each type are located exactly where, must carry out 13 types of inspections," he said.

"Moreover, the U.S. exercises regular control over the Votkinsk plant manufacturing ballistic missiles. By contrast, Russia curtailed similar inspections of the plant in Magna, Utah, in 2001," Yesin noted (Interfax II, Nov. 6).


Source : KISTI, gsn.nti.org







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